- Pedagógia:
-
Nevel (növekszik szóból ered), az alany
fejlődését, gyarapodását szolgálja
-
Tudatos ráhatás
-
A nevelés a szocializáció része: a születéskor
elkezdődik à
társadalomba való beilleszkedés
-
Olyan ismereteket sajátít el, amelyekkel be tud
illeszkedni a társadalomba
- Szocializáció:
-
Társadalomba való beilleszkedés
-
Életünk végéig tart
-
Egocentrikus világkép a gyereknél
- Neveléstudomány területe:
-
Oktatás:
v
Az elméleti ismeretek átadása
-
Képzés:
v
Jártasságok: elmélet és gyakorlat összekapcsolása
v
Készségek: elmélet és gyakorlat automatizált
része
- Nevelés:
-
Örök kategória à mindig jelen volt az
ember életében
-
Történeti kategória à történelmileg
fejlődik, mindig változni fog
-
Társadalmi kategória à minden társadalom
másként látja és oktatja, másképp akar nevelni
-
Fejlesztő hatású à növekedést szolgálja à
én és a környezetem legyen több
-
Tudatos és korszerű
-
Konstitutív (folyamatosság)
-
Értékközvetítő folyamat – érték: egyén és
társadalom számára fontos és hasznos à konstitutív életre
vezetés
- Pedagógia legfőbb célja: az egyén konstitutív életvezetésének kialakítása
- Szükségletek:
-
Eric Berne szerint 4 elmélet kell:
v
Ingergazdag környezet à ingerszegény
környezetben nem fejlődik, de a túlingerelt környezet sem hasznos)
v
Struktúra szükséglete à az ember maga ossza be
az idejét és mozgásterét
v
Pozícium szükséglete à szereti az ember
önmagát elhelyezni a társadalomban és a társadalomhoz hasonlítani magát
v
Elismerés szükséglete à sztrók – egységnyi
elismerési jel; több fajtája van (verbális, nonverbális)
-
Kugelmann
-
Szükséglet modell à az ember nevelhetősége
- Pedagógia alapelvei:
-
Mindenkori társadalmi meghatározottság elve
-
Egyéni sajátosságok figyelembevétele
-
Pozitívumokra támaszkodás alapelve
-
Tevékenység és aktivitás elve
-
Követelés és tisztelet elve à
„Követelek tőled, mert tisztellek”
-
Közösségi nevelés alapelve
-
Nevelői hatások egységessége, parancsnoki
hatások egységessége
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése